Strength (Kekuatan) | Weakness (Kelemahan) | Opportunities (Peluang) | Threats (Ancaman) | |
Mengeratkan hubungan antara guru dan murid | Murid akan lebih aktif daripada guru | Hubungan guru lebih mesra dan mudah untuk pelajar memahami pengajaran | Sukar menghormati guru kerana menganggap guru sebagai rakan. | |
Galakkan pemikiran yang kreatif | Pemikiran kreatif akan ada sekiranya mempunyai emosi yang mantap | Berfikir untuk memperoleh sesuatu yang baik, benar dan tepat. | Pelajar yang lemah sukar untuk mendapat perkara yang difahami | |
Mempunyai konsep kendiri yang tinggi dan mempunyai domain afektif | Dilatih untuk tidak melakukan kesilapan menjauhi kesilapan. Akan diberi celaan | Membantu mereka membina ilmu pengetahuan yang bakal digunakan pada masa depan | Sukar menerima hakikat sekiranya mereka berada di bawah. | |
Memberi keyakinan kepada murid | Suka “mengkritik” pandangan orang lain atau memberi pendapat mengenai pandangan orang lain. | Sentiasa mempunyai komunikasi dua hala antara guru dan murid | Murid yang lemah akan lebih mundur dan murung kerana pendapat mereka sukar diterima. | |
Membentuk personaliti murid yang kompeten | Suka mempertahankan hujah berdasarkan kepintaran sendiri lalu mereka merasa tidakperlu meneroka sesuatu perkara dengan lebih mendalam. | Sentiasa mempunyai ciri-ciri untuk berdaya saing yang tinggi | Pelajar yang lemah akan dibuli oleh pelajar yang | |
Pelajar lebih bijak menyelesaikan masalah | Takut membuat kesilapan. | Pelajar lebih bijak mengatur strategi | Berasa tidak perlu mendengar pendapat lain yang bertentangan dengan ilmu (kepintaran) mereka. | |
Murid- murid akan menjadi lebih kreatif dan bebas daripada kongkongan pemikiran bersifat rigid. Mereka akan memperoleh satu kerangka pemikiran dan perspektif yang baru. Selain itu dapat memupuk kemesraan antara satu sama lain serta menggalakkan penglibatan yang aktif. | Guru melahirkan murid yang tidak seimbang kerana hanya menyepadukan aspek emosi dan intelek sahaja tanpa mengambil kira aspek jasmani, rohani dan sosial. | Dapat menggalakkan sifat berdikari yang produktif demi meningkatkan kesedaran kendiri dan tanggungjawab terhadap nasib masing-masing. -guru dapat menggunakan model ini untuk mengubahsuai persekitaran pembelajaran murid dengan meningkatkan kualiti peribadi serta perasaan mereka berasaskan komunikasi yang berkesan. -mewujudkan pemahaman yang sama antara rakan-rakan. -membolehkan kita lebih memahami diri kita, bertanggungjawab atas pendidikan seterusnya mencapai tahap perkembangan yang maksimum. | Dikhuatiri murid menjadi terlalu aktif dan menyukarkan proses pengajaran dan pembelajaran guru. -Melahirkan generasi yang kurang seimbang kerana hanya menumpukan kepada aspek mental dan emosi sahaj |
Thursday, August 26, 2010
ANALISIS MODEL PENGAJARAN PERSONAL MELAUI TEKNIK SWOT
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment