Thursday, August 26, 2010

ANALISIS MODEL PENGAJARAN PERSONAL MELAUI TEKNIK SWOT

Strength (Kekuatan)
Weakness (Kelemahan)
Opportunities (Peluang)

Threats
(Ancaman)
Mengeratkan hubungan antara guru dan murid
Murid akan lebih aktif daripada guru
Hubungan guru lebih mesra dan mudah untuk pelajar memahami pengajaran

Sukar
menghormati guru
kerana
menganggap guru
sebagai rakan.
Galakkan pemikiran yang kreatif
Pemikiran kreatif akan ada sekiranya mempunyai emosi yang mantap
Berfikir untuk memperoleh sesuatu yang baik, benar dan tepat.

Pelajar yang
lemah sukar untuk
mendapat perkara
yang difahami
Mempunyai konsep kendiri yang tinggi dan mempunyai domain afektif
Dilatih untuk tidak melakukan kesilapan menjauhi kesilapan. Akan diberi celaan
Membantu mereka membina ilmu pengetahuan yang bakal digunakan pada masa depan

Sukar menerima
hakikat sekiranya
mereka berada di
bawah.
Memberi keyakinan kepada murid
Suka “mengkritik” pandangan orang lain atau memberi pendapat mengenai pandangan orang lain.
Sentiasa mempunyai komunikasi dua hala antara guru dan murid

Murid yang lemah
akan lebih mundur
dan murung
kerana pendapat
mereka sukar
diterima.
Membentuk personaliti murid yang kompeten
Suka mempertahankan hujah berdasarkan kepintaran sendiri lalu mereka merasa tidakperlu meneroka sesuatu perkara dengan lebih mendalam.
Sentiasa mempunyai ciri-ciri untuk berdaya saing yang tinggi

Pelajar yang
lemah akan dibuli
oleh pelajar yang
Pelajar lebih bijak menyelesaikan masalah
Takut membuat kesilapan.
 Pelajar lebih bijak mengatur strategi

Berasa tidak
perlu
mendengar
pendapat lain
yang
bertentangan
dengan ilmu
(kepintaran)
mereka.
Murid- murid akan
menjadi lebih kreatif
dan bebas daripada
kongkongan
pemikiran bersifat
rigid. Mereka akan
memperoleh satu
kerangka pemikiran
dan perspektif yang
baru. Selain itu dapat
memupuk kemesraan
antara satu sama lain
serta menggalakkan
penglibatan yang
aktif.
Guru melahirkan
murid yang tidak
seimbang kerana
hanya menyepadukan
aspek emosi dan
intelek sahaja tanpa
mengambil kira aspek
jasmani, rohani dan sosial.
Dapat menggalakkan sifat berdikari yang
produktif demi
meningkatkan
kesedaran kendiri dan
tanggungjawab
terhadap nasib
masing-masing.

-guru dapat
menggunakan model ini untuk mengubahsuai
persekitaran
pembelajaran murid
dengan meningkatkan
kualiti peribadi serta
perasaan mereka
berasaskan komunikasi yang berkesan.

-mewujudkan
pemahaman yang
sama antara rakan-rakan.

-membolehkan kita lebih memahami diri
kita, bertanggungjawab
atas pendidikan
seterusnya mencapai
tahap perkembangan
yang maksimum.

Dikhuatiri murid
menjadi terlalu aktif
dan menyukarkan
proses pengajaran
dan pembelajaran
guru.
-Melahirkan generasi
yang kurang seimbang kerana
hanya menumpukan
kepada aspek mental
dan emosi sahaj

No comments:

Post a Comment